В предходната статия разгледахме особеностите на бизнес плана и как изготвянето му ни гарантира успех. В следващите редове ще разнищим що е това финансов план и как той ни дава спокойствие и развитие независимо в какви условия работим.
Финансовият план е неразделна част от бизнес плана на всеки един бизнес. Ще припомним накратко какво се включва в бизнес плана – визията и мисията на бизнеса, какви услуги или продукти предлагаме, кои са клиентите и конкурентите ни, финансовите аспекти на бизнеса, маркетинг стратегията, какъв потенциал и пазар има, в каква среда ще се развиваме – икономическа, социална, политическа, каква цена ще определим. Отправната ни точка са нашите бизнес и лични цели. Задължително още в началото трябва да зададем посока на нашите действия. Всеки един кораб, излизайки от пристанището, или самолет, излитайки от летището, имат предварително зададени координати и маршрут на движение. В противен случай ще се блъснат ако въобще успеят да излязат от пристанището/пистата. Ситуацията е подобна и за бизнеса (и живота ни) – ако не зададем предварителна посока, провалът ни е гарантиран.
По своята същност финансовият план ни представя бъдещите финансови резултати. Той е отражение на действията, необходими за постигането на избраната ни стратегическа цел. Ако ни излязат сметките на хартия, има голяма вероятност дейността ни просъществува и да пожъне успех.
Финансовите планове се изготвят в два аспекта – дългосрочен план и краткосрочен план.
Краткосрочните финансови планове са конкретизация и актуализация на дългосрочните. Те се отнасят за срок до 1 година или по-малко. Данните, които се включват са със значително голяма степен на детайлност.
Дългосрочните планове от своя страна се отнасят за срок от 5- 10 години. Те са финансов израз на стратегическата ни цел на бизнеса. При изготвянето на плановете се развиват поне три сценария на развитие – най-вероятен, оптимистичен, песимистичен. Резултатите, предвидени в дългосрочните планове стават крайна цел на краткосрочните.
Плановият процес включва:
- Идентифициране на фирмените финансови цели;
- Анализ на разликите между тези цели и текущия финансов статус на бизнеса;
- Определяне на действията, необходими за постигането на поставените цели;
- Осъществяване на взаимодействие между решенията за инвестиране и финансиране;
- Предвиждане на променящите се условия и рискове в динамичния и несигурен бизнес свят.
Бизнесите се различават по своя размер и продукти/услуги, които предлагат. Поради тази причина финансовите планове не са еднакви за всички. И все пак има общи елементи между тях:
- Прогноза за продажбите;
- Финансови проекти – проект за счетоводен баланс, проект за приходи и разходи и баланси на предстоящи разходи и източниците им за финансиране;
- Предвиждани капиталови разходи – включват се използването на нетния оборотен капитал и бъдещите постъпления на активите;
- Финансови условия – тази част отразява финансовите ангажименти – дивидентната политика и подходите, възприети към възникващи задължения;
- Икономически условия, в които бизнесът оперира – сред основните показатели са лихвеният процент, ръстът на инфлация, данъчните облекчения или утежнения и др.
И има няколко основни пропуска, които се наблюдават при изготвянето на плановете при малките бизнеси, особено когато става дума за семеен бизнес или такъв, който се състои от един или двама човека. Става въпрос за смесване на фирмените с личните финанси, не се определя заплата на собственика, не се заделя буфер. Именно тези пропуски могат да сринат бизнеса ни по време на сътресения или кризи.
Ще ги разгледаме по отделно:
Смесване на фирмени или лични финанси
Tози проблем има два вида проявления. Първият случай е когато собственикът взима от оборота колкото и когато му трябват. Обикновено накрая на месеца се чувстват сериозни затруднения тъй като не са предвидени средства да покрият разходи към доставчици, партньори, институции. Много често се оказва проблем когато трябва да се плащат данъци веднъж годишно. В този случай страда бизнесът. На отсрещния бряг са собствениците, които взимат само ако останат средства след като се разплатят с всички останали. Много често се налага да се взимат средства от семейния бюджет или приятели, за да се покрият някои непредвидени разходи. По този начин страда собственика и неговите близки. Този проблем е тясно свързан с факта, че собствениците на малки бизнеси не си определят заплата.
Заплата
Заплатата е решение на много наши проблеми във фирмен и личен план. Чрез заплатата си гарантираме съществуването ни като личности независимо от съдбата на бизнеса. При стартирането на бизнеса, заплатата ни е минимална и с развитието на дейността увеличава своите размери. Най-лесно можем да определим размера на нашата заплата като се запитаме колко бихме платили на някой друг да прави това, което правим ние. И получавайки определена сума пари всеки месец, трябва да се научим и как да я разпределяме, така че да си подсигурим желаното бъдеще. Накрая на счетоводната година ако сме излезли на печалба, можем да я разпределим и едва тогава да си позволим да похарчим по-голяма сума в личен план.
Буфер
Друга жизненоважна за бизнеса ни категория е буферът. Във фирмен план той трябва да е в размер между 6 и 12 месечни разхода. Зависи от спецификата на нашата дейност и от това колко време ще ни е необходимо да се стабилизираме при евентуална криза или дори да сменим радикално посоката ни на развитие. Буферът ще спаси бизнеса ни точно във времена на обявени извънредни положения, финансови кризи или други катаклизми. Чрез буфера си гарантираме спокойствие и време да преосмислим плана си и да се подготвим за промяната. Важно е да направим едно уточнение за бизнесите, при които се наблюдава сезонност. На база финансовия план ще определим колко са ни годишните разходи и ще ги разделим на месечна база. Така знаем до каква сума можем да се разполагаме всеки месец. По време на силните месеци ще остават свободни средства, които обаче не са ни буфер. Те са необходими за покриване на слабите месеци. Буферът служи при непредвидени ситуации.
Ще дам пример:
Ако имаме приход 50000 лв на година.
Разходи – 3000 лв на месец или 36000 лв годишни разходи.
Необходим буфер – между 18000 и 36000 лв (събира се етапно през месеците по план).
Остава печалба – 14000 лв – от която първите години може да си помогнем за натрупване на буфера или използваме за допълнителни инвестиции. Имаме месеци с приходи по 5000 лв – тогава харчим само 3000 лв и другите отиват за покриване на слаби месеци с приходи по 1000 или 2000 лв.
Както казахме трябва да се научим да си разпределяме и заплатата по правилен начин. Заделяме буфер не само във фирмен план, но и в личен.
Винаги можете да се обръщате към мен за въпроси относно това как да планирате живота на личните и бизнес финансите.
На база на изготвянето на финансовия си план и като съобразите още няколко фактора, ще определите и адекватна цена на услугите или продуктите, които предлагате. В следващата статия ще разгледаме как правилно да ценообразувате.
Желая успех на всички!
Автор: Михаела Савова