В поредица от статии ще отговаряме на някои въпроси, които много хора занимаващи се с фотография, си задават, докато си стоят вкъщи.
Извънредното положение, в което се намираме, се отразява на почти всички аспекти от фотографската работа. Всички ангажименти в близките месеци отпадат, а бъдещето изглежда неясно. Това поставя фотографите в разкрачено положение между това да се опитват да опазят приходите и това как да запазят отношенията си с клиентите.
Когато има форсмажор, то той важи и за двете страни – и вие и клиента сте представени пред обстоятества, които правят изпълнението на вашите договорки невъзможно. В този момент най-важното, в дългосрочен план, е да задържите отношенията си с хората, с които работите: клиенти, екип и всички по веригата на изпълнение на даден ангажимент.
Излезте от собствените си притеснения и се опитайте да се поставите на мястото на хората отсреща. Ситуацията за тях е точно толкова притеснителна и неприятна, колкото и за вас.
Ето и няколко конкретни ситуации и идеи как да действате:
- Ако отменят ангажимент, за който предварително не сте взимали пари и нямате договор.
Изкажете пълното си разбиране към ситуацията и разочарованието си от това, че няма да се случи ангажимент, който сте очаквали с нетърпение. Бъдете позитивни, подкрепящи и отзивчиви. Помислете и предложете вариант за изпълнение на ангажимента в бъдещ период.
- Ако сте взели капаро и клиентите поискат да отменят ангажимента и да си вземат капарото.
Отново – поставете се на тяхно място. За какъвто и ангажимент да става дума, може да сте сигурни, че те са вложили не по-малко усилия и средства от вас. Обяснете им, че разбирате ситуацията и им предложете своята подкрепа.
За да задържите капарото, предложете им вариант за това да изпълните ангажимента си на по-късен етап. Обещайте им, че ако капарото остане при вас, то те ще могат да са сигурни, че ще имат фотографът, който са си избрали, когато времето го позволи.
Не се притеснявайте да бъдете искрени и уязвими. Ако клиентите настояват да си върнат капарото, не се притеснявайте да им обясните, че и за вас времената са трудни и ще оцените това капарото да остане при вас. Може да им предложите допълнителна услуга или комплимент към това, което сте се договорили.
Няколко бележки за цялостната комуникация в подобни ситуации
Не забравяйте, че насреща ви има хора, точно като вас. В подобни несигурни времена, инстинктът на всеки е да се погрижи за себе си. Начинът да задържите клиентите си (и парите си) е като покажете, че сте загрижени за техния проблем, за техния провален празник, за тяхното неснимано събитие или реклама. Сега е времето да бъдете упора в съвместните ви дейности. Намерете начина да сте им полезни и да се превърнете в част от тяхната „грижа за себе си“. Само така, те на свой ред ще поискат да се погрижат за вашите интереси.
Страхът и паниката са лоши съветници. Опитайте се да се абстрахирате от притесненията си, колкото и големи да са те, и се съсредоточете върху това, което може да е полезно в момента.
Бъдете активната страна. Ако имате ангажименти, за които се притеснявате, че е възможно да отпаднат, но все още никой не се е свързал с вас, то бъдете активната страна и потърсете комуникацията първи. Помислете как бихте искали да се развият договорките ви и поведете диалога в посоката, която искате.
Например: „Разбирам, че ситуацията е неочаквана за всички… искам да знаете, че капарото ви е на сигурно място и може да разчитате на моите услуги, в първия момент, когато обстоятелствата го позволяват.“
Ако сте първи, ще имате предимството вие да зададете правилата за това как да се случват нещата занапред. Не забравяйте да покажете грижа и за интереса на ответната страна.
Помислете какви са полезните неща, които може да свършите във времето, което ви се е освободило
Макар извънредното положение да ни поставя в несигурност, то има и своите положителни страни. Остава ни неочаквано свободно време. Ще ви дадем няколко идеи какво да правите с времето си, докато стоите вкъщи. В следващи статии ще споделим подробности по всяка една от предложените точки:
- Осъвременете портфолиото си. Вероятно имате много снимки, които не сте показвали или не сте отделили времето да подредите. Сега е момента да помислите как да представите по-добре работата си. Осъвременета сайта си и помислете и за други интересни начини да споделяте работата си със света.
- Измислете си фотографски проект, който да реализирате. Вие сте хора, които умеят да се изразяват визуално. Огледайте се в ежедневието си и помислете за фотографии, които може да направите вкъщи. Може да помислите и за цели истории, които да споделяте. Снимайте и показвайте, че стоенето вкъщи не спира креативността ви.
- Учете. Има хиляди безплатни и платени онлайн ресурси, които може да намерите онлайн в най-различни области: фотография, бизнес, маркетинг, креативност и какво ли още не.
- Участвайте в конкурси. По света има хиляди фотографски конкурси, които могат да ви донесат престиж и имат солидни наградни фондове. Като за начало ви препоръчваме да предгледате възможностите във Photo Contest Insider.
- Споделяйте знанията си. Сега е подходящ момент да споделяте знанията си със света. Пишете статии, пускайте видеоклипове, записвайте подкасти, може да се свържете с нас и да ви включим в поредицата ни Goes LIVE. Помислете за комфортните за вас варианти и го направете. Споделянето на знания ще ви доведе нови приятели, а и все по-често се превръща в част от бизнес модела на много фотографи.
- Качете фотографията си в сток сайтове. В момента целият свят е онлайн. Комуникацията онлайн има нужда от изображения. Сток сайтовете предлагат добре разработен модел, който ще помогне за продажбата на снимките, които стоят по харддисковете ви. Сега е добър момент да се поровите в тях.
Скоро ще споделим и нашата следваща статия, която ще ви даде интересни съвети за това как да подготвите портфолиото си.
Ще се радваме да ни пишете в коментарите как се справяте в тази ситуация с клиентите си, както и още интересни идеи за това какво да правим с времето, което ни се е освободило.
Автор: Емануил Трейман