Здравейте. Казвам се Михаела Савова. В качеството си на финансов консултант ще споделям с вас полезни съвети как можете да изстреляте бизнеса си в желаната орбита.
Като начало е важно да уточним какво се разбира под думите “бизнес” и “предприемач”.
- Бизнес – основава се с цел осъществяване на стопанска дейност с цел печалба. С други думи, целта на собственика на бизнеса и на бизнеса като цяло е финансова възвръщаемост на работата и капитала, инвестиран в бизнеса.
- Предприемач – човек, който започва да се занимава с нещо с цел печалба и развитие.
На база горните определения, всеки един фотограф или видеоператор, който предоставя своята услуга срещу пари, може да се счита за предприемач, а неговата дейност за бизнес. Като има два нюанса – дали това е основна дейност или допълнителна. Независимо колко време отделяте на тези си занимания, ако искате да развиете успешен бизнес, вие трябва да се съобразявате с правилата на бизнеса.
Ръководенето на собствен бизнес може да бъде доходно и удовлетворително начинание, както и страхотен начин да си изкарвате прехраната и да забогатеете. Обаче собствениците на бизнес доста често в един или друг момент имат чувството, че животът им е само борба.
На вас случвало ли ви се е липсата на финансов успех да ви напряга и да си задавате въпроса защо изобщо сте се заели с бизнес?
За да успеете да направите първата крачка по пътя към един по-печеливш и носещ ви удовлетворение бизнес, се налага да се занимаете с малко навигация и да разберете какво ви мотивира. Ако честно направите оценка на настоящето ви положение и идентифицирате нещата, които ви движат, това ще ви помогне да тръгнете по правилния път напред, а на мнозина от вас ще позволи да планирате промените, които се налага да направите , за да сложите край на стреса и неудовлетворението, че ръководите бизнес, който не е печеливш. След като веднъж идентифицирате какво не е наред, можете да предприемете стъпки да го поправите. А щом веднъж си изясните собствената мотивация, можете да бъдете сигурни, че стъпките, които предприемате, ще пасват на възгледите ви за живота.
Искате ли да направите по-печеливша вашата дейност, да продължите напред и да постигнете велики неща?
Ако е така, задължително е ясно да дефинирате вашата стратегия. Стратегическите планове за действие всъщност означават как да трансформирате визията си в категорична реалност. Стратегическото планиране включва в себе си и средствата и целта. Средствата са вашият план, действието, което ще предприемете, за да превърнете визията си в реалност, а целта е нещото, което искахте от самото начало. Една добре обмислена стратегия ще ви посочи пътя към успеха, ползите и намирането на финансовата отплата, която търсехте в началото на бизнеса.
Един основен принцип за превръщането на бизнес визията ви в реалност е да не се отклонявате от движещата ви цел. Това може да постигнете като разработите мини-планове за действие. Спестете си време и пари, и се превърнете в свой собствен консултант по управление на бизнеса си. Ето седем стъпки, по които можете да си изготвите собствен бизнес план:
1. Каква е вашата визия за бизнеса ви? Какви проблеми решавате за клиентите?
2. Кои са трите най-важни ценности, в които вярвате и отстоявате и които водят и определят вашата дейност?
3. Какви са стратегическите ви цели? Кои са целите, които трябва да постигнете, за да изградите успешен бизнес?
– Какво ниво на продажби искате да постигнете в следващите една, две, три, четири и пет години?
– Какво ниво на рентабилност искате да получите от тези продажби?
– Какъв темп на растеж искате да имате в предстоящите години?
4. Какви са тактическите ви цели? Кои са дейностите, с които трябва да се заемете, за да постигнете вашите стратегически цели?
– Какъв конкретен вид и качество услуги възнамерявате да предоставите?
– Какви са вашите планове за маркетинг и продажби, за да постигнете приходите, които желаете?
– Как ще привлечете финансирането, от което се нуждаете?
– Как ще привлечете хората, които са ви необходими?
– Как ще се разраствате и развивате с нови услуги в нови пазари, когато бизнесът Ви стане успешен?
5. Взели ли сте предвид различните стратегически променливи като част от бизнес плана ви?
– продуктова политика – дефинирайте характеристиките, дизайна и комбинацията от предлагани продукти/услуги;
– клиентска политика – определете конкретни типове клиенти, на които възнамерявате да продавате вашите продукти и услуги, и техните характеристики;
– политика на промоция – как ще промотирате и продавате вашите продукти и услуги на вашите клиенти;
– политика за разпространяване – как ще разпространявате и доставяте вашите продукти и услуги;
– акцент върху конкурентноспособността – в кои области ще превъзхождате конкурентите си
– ценова политика – как ще определяте цените на вашите продукти и услуги
– политика на финансиране – откъде и как ще получавате краткосрочен и дългосрочен капитал
– инвестиционна политика – как ще разпределяте финансовите си средства по отношение на развитието на продукти, изследвания, продажби, промоции и вашите офиси и съоръжения
6. Вашият бизнес план обобщава ли цялата налична информация необходима за успеха на бизнеса ви?
– Изпълнително резюме, което описва мисията на компанията, обема на пазара, търсенето на продукта или услугата и очакваните продажби и рентабилност
– Концепция или причините зад решението ви да излезете на пазара, за да предлагате тези продукти и услуги
– Цели – какви са вашите цели по отношение на продажби, приходи, рентабилност и развитие през следващите от една до пет години
– Анализ на пазара – пълно описание и анализ, включващ причините, които ви карат да вярвате, че имате сериозни възгледи за печалба при предлагането на вашите продукти и услуги на пазара.
– Маркетинг, пълно описание и как възнамерявате да предлагате, рекламирате и продавате вашите продукти и услуги на пазара?
– Организация и хора – пълно описание на талантите, уменията и способностите, които ще ви бъдат необхоидми, и как възнамерявате да привлечете и да плащате на правилните хора?
– Преценка на финансовите възможности, включваща пълни бюджети, анализ по пера, очаквани продажби и разходи за следващите от дванайсет до двадесет и четири месеца
– Изявление за собственост, включващо имената на собствениците на компанията и описание на необходимите инвеститори и плановете за набиране на нужните средства
7. Внимателно ли сте анализирали всеки показател който сте включили в плана си?
– Трябва да проверите всяко важно за вас число. Това ли са показателите, кото определят успеха ви сред клиентите? Това ли са критериите, които ви дават възможност да доставяте този продукт или услуга с печалба?
– Проверете внимателно предположенията си, преди да ги включите във вашия бизнес план
– Помнете в новия бизнес всичко струва два пъти повече пари и отнема три пъти повече време
– Поставете си за цел никога да не разчитате само на късмета си
– Създайте си навик да се оглеждате за фатална грешка във всеки бизнес план или важен финансов проект
Разработването на подробен бизнес план ще ви спести време, пари и усърдна работа, както и ще намали възможността за обезсърчаване и провал. След като го създадете, не го поставяйте на най-горния рафт. Той трябва непрестанно да се променя с всяко колебание на пазара и с всеки експеримент, за да става все по-добър. Един ясен бизнес план ви дава преимущество в конкурентоспособността. Процесът на изграждане на стратегия – който включва непрекъсната обратна връзка за вашия напредък и обмисляне на всеки детайл – ще изостри ума и усещанията ви и ще увеличи вероятността да постигнете успех.
Нека вашият талант ви донесе и финансов успех!
Автор: Михаела Савова