Със сигурност сте се питали „Kак моят сайт да е по-напред в Google?“, „Как да се класирам на първа страница в Google?“ и други подобни. Но… това не са правилните въпроси 🙂 . Ако очаквате тук да прочетете как да наблъскате сайта си с всякакви трикчета, линкчета, текстчета и тн., за да се класирате на първа страница, можете да спрете да четете. Няма смисъл да си губите времето. Aко искате да научите кои са правилните въпроси и как да постигнете малко по-дълготрайна любов на бизнеса ви с Google можете да вземете чаша кафе (или вино), да се настаните удобно и да продължим с кратко пътешествие в миналото.
Поглед в миналото
Добрите практики за SEO оптимизация не са се променили много в последните 15 години и ако някой се опитва да ви убеди в противното – имайте едно наум. Истината е, че Google се промени и се промени към по-добро. Промяната стартира с няколко по-важни „животински“ ъпдейта – един мечешки и два птичи – които спряха доста лоши и вредни, от потребителска гледна точка, практики за манипулиране на резултатите. Продължи с приоритизирането на качественото съдържание, сигурността на уеб пространството и откликна на новата мобилна реалност. Това много накратко.
Важно нещо, което не трябва да забравяте е че вие сте ‘на гости’ в Google и като на всяко гости трябва да спазвате някои правила, ако искате да останете в добри отношения с домакина. Чупенето на вазата от китайски порцелан, ръсенето на пепел от цигарата ви по скъпоценния диван или говоренето за секс пред невръстните му дечица не са препоръчителни, нали?
Друго, което е полезно да се знае е, че Google, като всеки сайт, се стреми да задържи потребителите при себе си, а не да ги праща на други сайтове. Логично, може би ;).
Правилните въпроси
Как сайтът ми да представя моя бизнес по най-добрия начин?
Бас държим, че с този въпрос ви изненадахме. Да, правилно! Преди всичко трябва да помислите за това, къде в бизнес процесите ви седи този сайт. Как го използвате и как най-добре да представите бизнеса си? Кои са клиентите ви? Коя е таргет групата ви?
Как този сайт да бъде най-полезен за моите клиенти?
Да! Да! ДА! За да се класирате добре не трябва да мислите за търсещите машини, а за потребителите на сайта ви. От всякаква гледна точка:
Бърза ориентация
Повярвайте, ако потребителят не се ориентира за максимум 3 секунди (или по-малко) и не му грабнете вниманието – пишете го „бегАл“. Структурирайте си сайта добре – навигация, различни елементи, бутони, breadcrumbs (евентуално) и т.н.
Наслада за окото
Някак си мислехме, че фотографите имат някаква визуална култура и останахме в лек шок от стотиците хаотични, необмислени и с морално остарял дизайн сайтове. Наблъскани с всякакви „подобрения“ за SEO и далеч, далеч от визуалния екстаз, който един фотографски сайт трябва да предизвика.
Тъй като повечето сайтове са на WordPress, един съвет – има много красиви, подходящи за фотографи теми, в които просто трябва да смените картинките и текста. И моля не „творете“! Има много специфики в уеб дизайна, за които ви трябват години обучение (или поне щипка чувство за естетика).
Може да си наемете уеб дизайнер – има супер талантливи творящи дизайнери! Доверете им се <3
Думите
Не знаем скоро дали сте проверявали във вашата си фотографска ниша колко резултата има в Google. Стотици? Хиляди? И как се откроявате?
Думите описващи бизнеса ви, това което правите, а и вас самия – трябва да излизат от душата и сърцето ви. Разберете, че писането на текста за търсещата машина няма да ви продаде. Може да ви позиционира за няколко месеца на първа страница, но… толкоз. Вие сте този, който продава. Вашата същност отличава този бизнес от всички други. Вашата уникалност е вашият коз.
Не забравяйте и грамотността, красивия и подреден изказ. Ако не ви се получава – наемете специалист, който само да подобри текстовете ви. Не SEO специалист, а PR или Content Writer. Някой, който ще запази душата ви в думите.
Как АЗ да съм най-полезен за потребителите на сайта ми?
Не, не става въпрос за снимане. Как можете да сте полезни на потребителите на сайта ви? Можете ли да ги научите на нещо? Можете ли да дадете експертни съвети във вашата област – на тепърва започващи фотографи, на клиентите ви как да се подготвят за събитието, за сесията? Можете ли да поканите хора от други браншове, с които работите, за да създадете полезно съдържание за общите ви клиенти?
Бъдете полезни и в услуга на клиентите ви не само по време на ангажимента – с любов и грижа!
Няколко неща преди да се гмурнем в SEO приключението
Армирайте сайта си със SSL сертификат
Важно е да сложите SSL сертификат за сигурност на сайта ви. Хостинг компаниите предлагат безплатни такива и са напълно достатъчни за фотографски сайт. Другото важно тук е да пренасочите целия трафик да минава през https://. Ако домейнът ви е dragan.com, то сайтът трябва да се отваря единствено през https://dragan.com. А ако напишете http://dragan.com, то трябва веднага да ви се отвори https://dragan.com
Ако не се ориентирате помолете хостинг компанията ви за съдействие.
Ключови думи и фрази, и афоризми, и басни…
Важно е да определите какви ключови думи са важни за вас и вашия бизнес. При какво търсене искате да се показва вашия сайт. Измислихте ли го?
Регистрация в Google Search Console
Ако сте измислили ключовите думи, с регистрацията си тук ще можете да следите трафика, който идва към сайта ви. Точно при какви търсения се показва, с какви търсения попадат на него, дали това са точните думи, с които искате хората да попадат там и т.н. Примерно, ако попадат на сайта с търсенето „как да посадя картоф“, а вие снимате сватби – май… не е много добре. Но знае ли човек – може да сте експерти в саденето на картофи, освен да снимате сватби, и така да изкарвате повече пари.
След като знаете тези неща, ще можете да коригирате лека полека съдържанието, за да оптимизирате сайта си за важните за вас ключови думи. Става бавно да знаете. Магически SEO пръчки все още няма.
#GetLocal в Google My Business
Едно от сравнително новите неща е Google My Business. Ако имате офис или студио, е чудесен начин да покажете на света къде се намирате, да дадете възможност на хората да оставят ревюта, да създавате оферти и да се появите като още едно квартално съкровище на картата на Google. Тоест пуснете една регистрация и тук.
Има някои специфики 🙂 Но за това друг път…
Тук е малко страшно в началото или Google Analytics
Ей, тука, ако знаете к’ви страшни неща се случват… и какви неща можете да проследите за трафика в сайта ви… Правите регистрация, генерира се един код, който трябва да сложите на сайта и след някакво време магията се случва. Евентуално :).
Изисква се малко усилие да повдигнете завесата на незнанието (тя може да е доста тежка). Засега няма да задълбаваме…
Виждаме, че чашата ви е празна вече. Да продължим друг път, а?
Не SEOизтрещявайте, моля!
Браво за статията! Много е полезна! Успех на всички колеги!