2018 от н.е. Водят се войни за по-горни позиции в Google. Цари безредие, хаос. Дигиталният свят е пълен с плашещи термини, изкачащи прозорци, недомислени уебсайтове, провалени проекти. И там някъде съществува един фотограф, който няма сайт. Стои сам, изгубен и уплашен в дигиталния хаос.
Ние сме миролюбиви създания и се борим за световен мир и любов и сме тук, за да помогнем.
Шегата настрана, но нещата всъщност не са чак толкова сложни. Да видим…
Трябва ли ми сайт?
Това е въпросът, с който трябва да започнете.
Ако фотографията ви е хоби, не е задължително да имате сайт. За да покажете работата си може да използвате социалните мрежи и всичките налични фото сайтове в пространството. По този начин може да си намерите една доста добра публика за творчеството ви и да тествате дали това, което правите се харесва.
Обаче ако с това си изкарвате парите или искате да утвърдите своя марка или име, сайтът е повече от необходим. Освен като маркетингов инструмент, вашият сайт си остава и единственото, или поне едно от малкото места, където можете да покажете каквото си поискате без цензура и в най-доброто възможнo качество.
И вече е решено
Решението е взето – искате или ви трябва уебсайт. А сега накъде? Преди да започнете със самото изграждане на сайта трябва да помислите по няколко въпроса:
- Къде в цялостната ми маркетингова стратегия се вмъква този сайт?
- Каква е целта на сайта?
- Колко време бих могъл / искал да заделям след изработката му за обновяване, поддръжка, писане на статии, качване на снимки?
- Проучете –
- пазарът,
- сайтовете на преките ви конкуренти,
- сайтовете, които ви харесват като стил и усещане
- кои са вашите клиенти
Време е да започнем
0. Изберете си домейн
За повечето фотографи собственото име върши перфектна работа. Можете да си поиграете с различните нови разширения с комбинация с вашето име:
ivanov.online
ivanov.photography
ivanov.work
Ivavov.space
ivavov.gallery
Препоръчваме закупуването на домейн от по-голям провайдър. Godaddy е едно добро място: https://uk.godaddy.com/
1. Изберете си хостинг компания.
Задължително гледайте хостинг компанията ви да има поддръжка 24/7.
2. Ако все още нямате – направете си лого.
Това е вашият подпис, вашата марка, вашето лице. Инвестирайте в нещо красиво, лесно запомнящо се и ваше!
3. Решете какви текстове ще има на сайта.
Имайте предвид, че много текст трудно се чете. Нека бъде по-кратък, стегнат и достатъчно информативен.
4. Изберете грижливо и останалото съдържание на сайта – снимки, файлове…
5. Решете на каква платформа ще бъде изграден уебсайта.
Има доста безплатни платформи, на които сравнително лесно и безболезнено може да се изгради един сайт. Може да се направи и платформа, изградена специално за вас и вашите нужди. И двата варианта имат своите плюсове и минуси.
6. Дизайн
От направените проучвания по-горе (нали си написахте домашните? ) вече ви е станало ясно какви дизайни харесвате. Ако сте избрали някоя безплатна платформа (например WordPress) потърсете тема, която да е най-близко до това, което харесвате. Обърнете се към дизайнер / уеб разработчик, за да ви помогне с изграждането на визията и структурата на сайта, ако темата/изгледа трябва да се модифицира. Ако не трябва е въпрос на няколко клика на мишката да имате инсталиран сайт с избраната тема, върху които да започнете да работите.
Следвайте тенденциите или създавайте нови, но не правете сайт, който с излизането си ще има морално остаряла визия. Не е cool.
И естествено – тъй като говорим за сайтове на фотографи – обърнете специално внимание на галерията / портфолиото. Дизайн, ефекти, навигация, user friendly интерфейс.
7. Мобилна версия
Задължително е мобилната версия на сайта ви да е налична! и добре структурирана, защото все повече хора използват мобилни устройства да разцъкват в Интернет.
8. Навигацията в сайта трябва да е лесна.
9. SEO
Обърнете специално внимание на SEO-то или оптимизирането за търсачки на сайта. Някои от нещата се мислят и изграждат на тази фаза.
Оле, имам уебсайт!
- Честито!
- Преди да направите премиерата на дългоочаквания уебсайт – тествайте на различни браузъри, операционни системи, резолюции, устройства – телефони, таблети, лаптопи. ТЕСТВАЙТЕ!
- Сложете скрипт за анализиране на посещенията, аудиторията, търсенията (Google Analytics), с който ще можете да следите посещенията на сайта ви.
- Ей, сега вече е ред на премиерата. Седим на първи ред и ви ръкопляскаме.
- Погрижете се за оптимизирането за търсачките. Отново и отново. Тази стъпка се прави почти постоянно. Досадно е, но… Тук има и нещо много важно – сайтът, който направихте го направихте за клиентите ви. А те са хора. Не превръщайте борбата за по-горна позиция в Google в харакири на вашия нов сайт 😉
- Грижете се за съдържанието
Имам уебсайт и всички знаят кой съм!
Да, ама не! Това, че имате сайт всъщност е част от по-големия план и визия за цялостното ви представяне в онлайн пространството( и не само). Ако си мислите, че с изграждането на сайта и работата ви приключва се лъжете – тепърва започва :). Той не е панацея за вашата слава! Един сайт не е сам войн. Той е част от една армия. Или в перфектния случай – би трябвало да бъде.
Тоест забравете за илюзията, че имайки сайт клиентите ще почват да се редят на опашка, за да снимате за тях. Не става точно така.
Няколко примера за вдъхновение
http://weareeli.dk/
Сайтът е на дигитална агенция за ретуш. Галерията е доста нестандартна. Визията на сайта е изчистена. Мобилната версия е подредена.
http://weddingdronenewyork.com/
Сайт на видео агенция. Много семпъл сайт визитка.
https://brunofujii.com/
Портфолио уебсайт. Изчистен, галерията не е нещо особено, но е user friendly.
https://www.larajade.com/
https://toaderphotography.com/
Доста раздвижен сайт за сватбен фотограф.
Тази статия засяга много основни неща в изграждането на един сайт. По всяка тема може да се говори и пише доста. Ако имате специфични въпроси ще се радваме да ни ги изпратите на ask@codeangels.solutions 🙂